Zadania chłodnicy i pompy wody w pojeździe

Układ chłodzenia silnika musi posiadać element, który wymusi obieg płynu poprzez płaszcz wodny jednostki napędowej, przewody oraz chłodnicę i nagrzewnicę. Tym elementem jest specjalna pompa, która zależnie od typu pojazdu może być mechaniczna (napędzana przez silnik) lub też elektryczna. Sprawdzamy, gdzie jest ona umieszczona oraz jakie mogą być objawy złego działania tego podzespołu. Zapraszamy serdecznie do lektury naszego poradnika.

Obieg wymuszony

Przepływ chłodziwa w układzie może odbywać się grawitacyjnie, jak ma to miejsce między innymi w instalacjach centralnego ogrzewania. Jednak takie rozwiązanie ma wiele wad, w tym konieczność zastosowania bardzo szerokich prześwitów dla lepszego przepływu. Ponieważ w pojazdach nie ma na to miejsca, konieczne jest stosowanie obiegu wymuszonego, który ma miejsce dzięki pracy pompy wody. Powoduje to, że chłodziwo może przecisnąć się przez wąskie kanaliki, jakie ma w sobie między innymi chłodnica Wózek Widłowy Nissan może posiadać pompę mechaniczną lub elektryczną, zależnie od modelu.

Objawy awarii

Czasami niestety pompa wodna może ulec uszkodzeniu. Nie zawsze jest to widoczne na pierwszy rzut oka, dlatego trzeba cały czas sprawdzać parametry życiowe silnika, takie jak między innymi temperatura. Jeśli na wolnych obrotach ta znacząco rośnie, bądź motor pod dużym obciążeniem przegrzewa się, to jest duża szansa, że pompa odmawia już posłuszeństwa. Jest to sytuacja, w które należy odstawić pojazd do momentu przeprowadzenia naprawy. Inaczej mogłoby dojść do przegrzania i zniszczenia silnika.

Dodatkowe informacje o pompach wodnych możemy znaleźć tutaj: http://sklep.4lift.pl/content/10-pompa-hydrauliczna-do-wozka-widlowego-toyota. Dowiemy się tam między innymi, co zrobić w razie wystąpienia uszkodzenia.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

10 − jeden =