Podzespoły samochodowe i ich usterki

Potrzebujesz ok. 2 min. aby przeczytać ten wpis

Wiele usterek w samochodach można wstępnie zdiagnozować bez specjalistycznego sprzętu – wystarczy odrobina wyczucia auta. Oczywiście im większe doświadczenie kierowcy, tym większe prawdopodobieństwo trafnej diagnozy, ale pewne wady trudno przeoczyć, nawet siedząc za kółkiem pierwszy raz.

Zużyty pasek klinowy – oczywista oczywistość

Najłatwiejsza do zdiagnozowania usterka to zużycie paska wielorowkowego. O ile delikatne piszczenie przy dużej wilgotności jest jeszcze akceptowalne – choć bywa sygnałem alarmowym – o tyle przeraźliwy pisk utrzymujący się dłużej, to już czerwona flaga. Paski klinowe mają ograniczoną wytrzymałość. Są mocne, ale z czasem się rozciągają i zniekształcają, przez co napinacze nie są w stanie utrzymać ich prawidłowego położenia. Wszystkie piski świadczą o tym, że pasek się ślizga. Kiedy stanie się to wyczuwalne po zrywach auta, to już naprawdę ostatni moment, żeby paski wymienić – zwykle z całym rozrządem. Wcześniej jednak paski klinowe po prostu dają o sobie znać, i już wtedy warto umawiać się do mechanika.

Zajechane łożyska, czyli nic nowego

Również na słuch można wychwycić wyrobione łożyska kół. Po dziesiątkach lub setkach tysięcy kilometrów nawet najlepsze w końcu zostaną zajechane. Kiedy w łożysku pojawia się luz, pracuje ono głośniej. Z początku raczej nie przełoży się to na wyczuwalnie mniejszą precyzję prowadzenia, ale po jakimś czasie dojdzie i do tego. Tu problem nie jest nawet technicznie trudny do usunięcia, bo dobry sklep z łożyskami na pewno posiada odpowiedni model, a sama wymiana jest względnie prosta. Ważne jednak, żeby zareagować szybko, bo w przeciwnym razie luzy na łożysku mogą spowodować uszkodzenia choćby położonej tuż obok zwrotnicy, a to już większy wydatek. Teoretycznie luzy na łożyskach zostaną wykryte w czasie przeglądu okresowego. W praktyce warto ten element sprawdzać częściej, szczególnie jeśli w czasie jazdy z równą prędkością pojawia się nowy, jednostajny dźwięk.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*