Jednym z najczęściej wykorzystywanych urządzeń w zakładach produkcyjnych i magazynach są wózki widłowe. Każdy operator tych pojazdów powinien nie tylko potrafić je obsługiwać, ale również wiedzieć, z jakich części i układów są zbudowane. Wiedza ta jest zawsze przekazywana w trakcie kursu, choć zalecane jest też samodzielne zapoznanie się z tematem. Najbardziej oczywistymi częściami do wózków widłowych są silniki i koła, ale oprócz tego cała konstrukcja składa się jeszcze z wielu innych istotnych elementów.
Na wstępie należy zaznaczyć, że każdy wózek powinien składać się z elementów zweryfikowanych pod kątem sprawnego działania, ponieważ jakiekolwiek uszkodzenie czy awaria może stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa operatora oraz postronnych pracowników. Jeśli chodzi o najczęściej używane wózki widłowe Gdańsk jest miastem, w którym kupimy wszelkie niezbędne, idealnie dopasowane do nich części. Typowy pojazd podnośnikowy składa się z następujących elementów:
– ramy – wykonanej zazwyczaj ze wzmocnionej stali, której wielkość oraz kształt są zależne od rodzaju wózka
– podwozia – może być ono albo trzykołowe, albo czterokołowe
– silnika – najczęściej zasilanego gazem LPG i prądem, a rzadziej benzyną
– masztu – w postaci pionowej ramy
– karetki – jest to ściśle połączona z masztem płyta czołowa, do której są przymocowane widły
– wideł – służących do przenoszenia towarów (występują one w różnych rozmiarach)
– kraty ochronnej – mającej na celu zabezpieczenie ładunku przed przemieszczaniem się
– przeciwwagi – zlokalizowanej z tyłu wózka i odpowiedzialnej za obciążenie go w trakcie transportowania towarów
– klatki bezpieczeństwa – chroniącej operatora przed ładunkami
– kabiny – pomieszczenia otwartego, ale dokładnie obudowanego z boków; znajdują się w nim m.in. narzędzia sterownicze, takie jak pedały i kierownica