Dogoterapia to efektywna metoda terapeutyczna, która pozwala dzieciom poradzić sobie z różnego rodzaju problemami czy traumami. Jest to jedna z istotnych dziedzin zooterapii, doskonale wzmacniająca efekty stosowania rehabilitacji. Czynnikiem motywującym jest w niej pies, właściwe przeszkolony i zawsze prowadzony przez wykwalifikowanego przewodnika-terapeutę. Co dokładnie daje ta metoda dzieciom i jakie są efekty jej wdrożenia?
Dogoterapia może być prowadzona w trzech różnych formach. Po pierwsze, są to zwykłe, cykliczne spotkania z psem, czyli zajęcia umożliwiające stworzenie silnego kontaktu między dzieckiem a zwierzęciem. W ich trakcie maluchy głaszczą psiaka, wydają mu polecenia lub bawią się z nim. Drugim rodzajem dogoterapii jest edukacja z psem. Zajęcia tego typu odbywają się w szkołach i przedszkolach – aktywne uczestnictwo psa w lekcji motywuje dzieci do lepszego przyswajania wiedzy. Przykładem placówki wykorzystującej tę metodę jest niepubliczne przedszkole Szczecin. Istnieje również specjalna terapia z psem, która jest niczym innym jak zestawem ćwiczeń ukierunkowanych na jakiś cel z zakresu rehabilitacji. Pomaga skutecznie leczyć takie zaburzenia, jak ADHD, autyzm, zespół Downa, zaburzenia lękowe, zaburzenia mowy czy niepełnosprawności fizyczne.
Efekty dogoterapii są więc następujące:
– pozwala rozwijać aktywność fizyczną dzieci (zabawa z psiakiem)
– rozwija mowę (dziecko musi przecież porozumiewać się z psem)
– pobudza zmysły (poprzez obserwację zwierzęcia)
– oswaja dziecko w kontaktach ze zwierzętami
– uczy samodzielności (karmienie, wyprowadzanie na spacer itp.)
O innych jej zaletach można przeczytać na http://specjalneprzedszkole.pl/terapia/.