Bieżnik to część opony, która ma kontakt z nawierzchnią. Projektowanie i opracowywanie bieżników opon jest ważną częścią inżynierii opon, ponieważ pomaga określić, jak dobrze opona będzie się zachowywać w różnych warunkach.
Bieżnik jest tym, co widać, gdy patrzymy na oponę – jest to część, która dotyka podłoża. Głębokość bieżnika określa, jak daleko w głąb gumy sięga opona, zanim osiągnie linię środkową lub linię stopki. Głębokość bieżnika można zmierzyć za pomocą miernika głębokości bieżnika lub za pomocą linijki mierząc od góry do dołu w milimetrach (mm). Im większa głębokość bieżnika opony, tym lepiej będzie się ona spisywać w trudnych warunkach, takich jak śnieg, deszcz i błoto. Niektóre opony mają tak dużą głębokość bieżnika, że mają nawet wycięte rowki, które pomagają usuwać wodę spod samochodu podczas burzy! Informację o bieżniku wybranej opony znajdziesz w każdym sklepie internetowym z oponami.
Pełne – Opony pełne nie mają żadnych rowków ani wzorów na powierzchni opony, dzięki czemu są niezwykle trwałe, ale też wolno się zużywają. Opony te są zazwyczaj używane w dużych pojazdach, takich jak ciężarówki i ciężkie maszyny.
Warstwowe – opony warstwowe składają się z wielu warstw gumy, co zapewnia im dodatkową wytrzymałość i wsparcie. Są one często stosowane w warunkach terenowych, gdzie potrzebna jest trakcja na nierównym terenie z luźną ziemią lub piaskiem, ponieważ zapewniają doskonałą przyczepność, a jednocześnie są wystarczająco elastyczne, aby dopasować się do nierównych powierzchni.