Tłumik to element montowany w układzie wydechowym każdego samochodu osobowego. Służy przede wszystkim do częściowego bądź całkowitego zniwelowania niepożądanych drgań oraz nieprzyjemnego dźwięku powstającego wskutek spalania mieszanki paliwowej w silniku. Oprócz tego ma za zadanie w znacznym stopniu ograniczać emisję szkodliwych substancji do atmosfery. Niestety wymaga szczególnej troski, ponieważ z powodu takiego a nie innego umiejscowienia jest narażony na uszkodzenia mechaniczne oraz korozję.
Jeśli mowa o tłumikach samochodowych, to do głównych objawów ich awarii zaliczamy nadmiernie głośną pracę pojazdu (specyficzny, nieco metaliczny dźwięk), wyczuwalny smród spalin wewnątrz kabiny, a także widoczne na pierwszy rzut oka uszkodzenia na powierzchni metalowego materiału. W większości przypadków naprawa zużytego tłumika nie ma sensu, ponieważ można go z powodzeniem kupić za 200-500 zł (w zależności od modelu). W trakcie wyboru nowego egzemplarza zaleca się nieco dłuższe zastanowienie i dokładne przejrzenie ofert w sklepach, tak aby postawić na urządzenie charakteryzujące się estetycznym designem i jednocześnie gwarantujące wspaniałe brzmienie samochodu. Najlepiej w tym zakresie sprawdzają się tłumiki ze stali nierdzewnej lub węglowej zaprojektowane w sportowym stylu. Oczywiście istotnym warunkiem jego perfekcyjne dopasowanie omawianego elementu do konkretnego modelu auta oraz posiadanie przez niego stosownej homologacji unijnej. To nic innego jak gwarancja, że spełnia wszystkie wymagane prawem normy (co przekłada się bezpośrednio na prawidłowe działanie).