Przeglądarka Google jest najbardziej popularnym narzędziem, służącym do wyszukiwania treści w Internecie. To z niej korzysta największa liczba użytkowników. Od tego, jak dana strona wypadnie podczas analizy, zależy jej sukces lub porażka. Administratorzy stron stają przed trudnym wyzwaniem, jakim jest sprostanie oczekiwaniom, które stawia przed nimi Google. Jeżeli ich nie spełnią, witryna zniknie w odległych czeluściach Internetu i prawdopodobnie nikt na nią nie trafi. Na jakie aspekty Google zwraca zatem uwagę podczas analizy stron?
Praca przeglądarki Google odbywa się w sposób zautomatyzowany. Po wpisaniu frazy w pasku wyszukiwania, wyniki otrzymujemy niemal natychmiastowo. Nie zdajemy sobie jednak sprawy z tego, że ten trwający ułamek sekundy proces poprzedza szereg bardzo skomplikowanych operacji. Nad tym, aby dana strona pozytywnie zdała ten swoisty test, czuwa agencja SEO (Search Engine Optimization). To dzięki niej konkretne miejsce w sieci otrzymuje szansę bycia zauważonym pośród tak wielu mu podobnych.
Pierwszym etapem działania przeglądarki Google jest skanowanie. W Internecie nie istnieje baza wszystkich stron, zadaniem wyszukiwarki jest więc pozyskiwanie informacji o nowych stronach, których jeszcze nie zna i zapisywanie ich na liście obok tych, na które napotkała wcześniej.
Kolejny krok, podejmowany podczas pracy przeglądarki to indeksowanie. Proces ten to swego rodzaju kategoryzacja stron. Google przeprowadza analizę treści (w formie tekstów, obrazów oraz filmów), zamieszczanych na poszczególnych stronach, a następnie określa ich tematykę. Tę analizę można wyszukiwarce ułatwić poprzez umiejętne pozycjonowanie strony.
Za proces pracy przeglądarki Google oraz jej wyników odpowiada skomplikowany algorytm. Innymi słowy, jest to program komputerowy, który przeprowadza wnikliwą analizę stron. Istnieją sposoby na usprawnienie danej strony tak, aby dzięki algorytmowi pojawiała się ona wyżej w wynikach wyszukiwania. Wszystkie działania, które do tego prowadzą, to optymalizacja strony. To dzięki niej pod konkretny adres www trafia większa liczba internautów.
W pierwszej kolejności algorytm analizuje słowa, które zostały wpisane w pasku wyszukiwania, aby jak najlepiej zrozumieć ich znaczenie. Cały proces jest tak zaawansowany, że Google bez problemu wyłapuje wszelkie literówki, które często zdarzają się użytkownikom Internetu. Algorytm zna także synonimy. Bardzo ważne jest zatem, aby te ostatnie uwzględniane były podczas przygotowywania strategii SEO (Search Engine Optimization).
W zrozumieniu sensu zapytania algorytmowi Google pomagają modele językowe, dzięki którym może on interpretować język naturalny. Po analizie poszczególnych słów, algorytm przechodzi do analizy zapytania jako całości. Na podstawie podobnych zapytań, które były wpisywane w wyszukiwarkę już wcześniej, może on określić, jakich wyników oczekuje internauta.
Następny etap pracy algorytmu to wyszukiwanie stron, które stanowią najlepszą odpowiedź na wpisane w pasku wyszukiwania zapytanie. Największe znaczenie mają tutaj słowa kluczowe oraz częstotliwość ich występowania. Nie chodzi jednak o to, aby było ich na stronie jak najwięcej. Algorytm sprawdza bowiem także skuteczność wyników wyszukiwania. Internauty, który wpisał w wyszukiwarkę frazę „żywienie chomika”, nie przekieruje zatem na stronę, w treści której słowa „żywienie” oraz „chomik” pojawiają się najczęściej. Zamiast tego użytkownik sieci zobaczy strony, które w rzetelny sposób odpowiadają na jego zapytanie.
Dla każdego zapytania internauta otrzymuje setki tysięcy wyników. Algorytm tworzy ranking ich trafności i to na jego podstawie ustala kolejność wyświetlania stron. Pod uwagę branych jest wiele czynników, jak czas ładowania strony czy łatwość nawigacji w jej obrębie. Ważne jest także, czy przedstawione na niej informacje są aktualne. Innymi słowy, algorytm ocenia rzetelność danej strony. Dlatego też proces pozycjonowania strony ma ogromne znaczenie. Wysoka pozycja w rankingu to większe prawdopodobieństwo powodzenia, bowiem SEO (Search Engine Optimization) pozwala nam pokazać siebie i naszą działalność w Internecie.
Algorytm Google dba także o to, aby wyniki wyszukiwania dopasowane były do fizycznej lokalizacji poszczególnych użytkowników sieci. Jeżeli zatem internauta wpisze w wyszukiwarkę hasło „siłownia”, a komputer, z którego korzysta, znajduje się w Warszawie, wyszukiwarka wyświetli mu listę siłowni, które znajdują się właśnie w tym mieście.
Jeżeli jesteśmy posiadaczami strony internetowej, możemy wpłynąć na wyniki, osiągane przez nią w efekcie pracy wyszukiwarki. Pomoże nam w tym przede wszystkim firma pozycjonująca. To ona zadba o odpowiednią optymalizację naszej strony. Dołoży wszelkich starań, aby treści, które się na niej znajdują, były rzetelne i odpowiadały potrzebom internautów, dzięki SEO (Search Engine Optimization) , które stanowi jej specjalność.
Usprawni nawigację w obrębie wszystkich sekcji strony tak, aby korzystanie z niej było łatwiejsze. Doradzi, z usług którego dostawcy hostingu najlepiej skorzystać. Pamiętajmy, że wszystkie te aspekty mają wpływ na zyski naszej firmy, nie możemy ich zatem bagatelizować.