Silnik spalinowy składa się z setek ruchomych części – każda z nich jest ważna i czasem awaria jakiegoś niewielkiego podzespołu może doprowadzić do uszkodzenia całego silnika. Wiele zależy też od nas, użytkowników samochodów. W popularnym powiedzeniu – jak dbasz, tak masz – jest sporo prawdy.
Współczesne silnik są bardzo mocno obudowane wszelkiego rodzaju czujnikami, sensorami i układami elektronicznymi. Całością zawiaduje jednostka centralna. W przypadku jej awarii – nie jesteśmy w stanie uruchomić silnika. Bardzo popularne są problemy z czujnikami położenia wału, przepływu powietrza czy sondą lambda. Chcąc spełnić normy emisji spalin i poprawić osiągi silników, jesteśmy skazani na elektronikę.
Gaźniki w silnikach z zapłonem iskrowym i proste, mechaniczne pompy wtryskowe w silnikach z zapłonem samoczynnym odeszły do lamusa. Współczesne układy wtryskowe są bardzo precyzyjne i oczywiście sterowane elektronicznie (patrz punkt wyżej). Najczęściej wtryskiwacze ulegają awariom w silnikach Diesla, ale zdarzają się także w silnikach benzynowych. Zwykle przyczyną problemów jest zanieczyszczenie – zakup nowych wtryskiwaczy jest niestety bardzo kosztowny, jednak można je poddać tańszej regeneracji. W silnikach benzynowych z wtryskiem bezpośrednim może się także gromadzić nagar w głowicy.
To problem, który w zasadzie kwalifikuje motor do generalnego remontu. Często wiąże się z przeciąganiem wymiany oleju lub używaniem olej złej jakości. A czasem wystarczy odwiedzić sklep motoryzacyjny Bydgoszcz, aby dobrać odpowiedni i dobry jakościowo olej. Zarówno zatarcie silnika jak i obrócenie panewek wynika z braku odpowiedniego smarowania, ale mogą być też spowodowane błędami konstrukcyjnymi silnika.
Artykuł powstał we współpracy z Autos.